Różne

Kondensat wodno-olejowy. Jak powstaje i jak go usunąć?

• Zakładki: 72


Kondensat wodno-olejowy pojawia się w sprężonym powietrzu wskutek naturalnych procesów zachodzących podczas sprężania. Oddzielenie wody i aerozoli olejowych to wynik spadku temperatury powietrza przy jednoczesnym wzroście jego ciśnienia. Nie można więc uniknąć ich pojawiania się w medium. Istnieją jednak sprawdzone sposoby na to, by usunąć kondensat.

Kondensat wodno-olejowy może oddzielać się w różnych punktach instalacji pneumatycznej. Do jego powstania dochodzi w chłodnicy końcowej, w rurach transportujących powietrze, osuszaczu, filtrach lub w zbiorniku powietrza. W zależności od rodzaju środków smarnych użytych w układzie, może mieć postać niestabilną (wówczas składa się głównie z wody z ok. 1-procentową domieszką wodą) lub zemulgowaną.

Kondensat może stanowić poważne zagrożenie dla poszczególnych elementów instalacji pneumatycznej. Jako że poza parą wodną i olejami zawiera też zanieczyszczenia takie jak skorodowane cząsteczki metalu, kurz i drobnoustroje, jego poziom niekorzystnie wpływa na stan sprężarek oraz pozostałych części układu. Dlatego instalacja powinna być wyposażona w urządzenie umożliwiające wydajne odprowadzenie kondensatu.

Taką funkcję pełni separator cyklonowy (inaczej odśrodkowy). Jego działanie opiera się na wprawieniu powietrza w ruch wirowy, w wyniku czego wszystkie domieszki i zanieczyszczenia są z niego usuwane. Po oddzieleniu kondensatu od powietrza osadza się on na ściankach separatora, z których można łatwo usunąć je, a następnie zutylizować w sposób bezpieczny dla środowiska.

Separatory cyklonowe dostępne są w ofercie firmy TECHEM.

Fot. Shutterstock

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
59 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *