Film

Rejestracja sprzedaży online – czy jest konieczna działalność gospodarcza?

• Zakładki: 18


E-commerce to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi biznesu. Coraz więcej osób preferuje zakupy online i powoli odchodzi od sklepów stacjonarnych. Wiele osób interesuje się sprzedażą online, ale boi się skoku na głęboką wodę związanego z rejestracją firmy. Czy działalność gospodarcza jest niezbędna przy sprzedaży online? Sprawdź, co mówią przepisy i praktyka.

Sprzedaż online a działalność gospodarcza

Internet wydaje się anonimowy, jednak tak naprawdę za pośrednictwem wykonywanych w nim czynności można się sporo dowiedzieć o każdym człowieku. Należy również pamiętać, ze w przypadku sprzedaży online każda transakcja jest rejestrowana. W związku z tym sprzedawca nie ma możliwości ucieczki przed restrykcjami i wymaganiami związanymi z tą formą handlu. Pytanie więc brzmi, jak sprzedawać online, aby było to zgodne z obowiązującymi zasadami? Czy zawsze przed rozpoczęciem sprzedaży online musisz zakładać działalność gospodarczą?

Okazjonalna sprzedaż online (np. używanych rzeczy z własnego domu) nie ma znamion działalności gospodarczej. Jeśli sprzedawane przedmioty należały do Ciebie dłużej niż przez pół roku, nie ma też obowiązku odprowadzania podatku dochodowego. Co innego jednak, jeśli prowadzisz regularny handel i czerpiesz z tego tytułu korzyści finansowe. Wówczas najczęściej wymagane jest założenie działalności gospodarczej – tak samo jak przy prowadzeniu sklepu stacjonarnego.

Sprzedaż online – jaką formę działalności wybrać?

Działalność handlową można prowadzić w niemal każdej formie prawnej przedsiębiorstwa. Najczęściej sklepy online działają w formie firm jednoosobowych lub spółek cywilnych. Rzadziej w formie jednej ze spółek prawa handlowego (z wyjątkiem spółki partnerskiej, która nie może być stosowana do prowadzenia handlu).

Jednoosobowa działalność gospodarczą i spółka cywilna są najprostsze w rejestracji. Jest to możliwe za pomocą tylko jednego formularza – wniosku o wpis do CEIDG. Można go złożyć w urzędzie miasta lub gminy (dowolnym – nie obowiązuje rejonizacja), a od niedawna także przez Internet z potwierdzeniem podpisem kwalifikowanym, Profilem Zaufanym lub osobistym podpisem w urzędzie. Najczęściej używany kod PKD dla handlu online to PKD 47.91.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Można jednak również zastosować dodatkowe kody pozwalające prowadzić działalność w szerszym zakresie.

Sprzedaż online – kiedy działalność gospodarcza nie jest wymagana?

Od niedawna w polskim prawie funkcjonuje twór nazwany działalnością nierejestrową. Jest to z całą pewnością odpowiedź na potrzeby społeczeństwa. Działalność nierejestrowa pozwala rozpocząć prowadzenie firmy „na próbę” bez konieczności jakiejkolwiek rejestracji. Jest to też świetne rozwiązanie dla osób, które chcą sobie dorobić niewielkie kwoty na własną rękę. Działalność nierejestrowa pozwala m.in. na przetestowanie popytu na dany towar lub usługi bez większego ryzyka oraz sprawdzenie, czy prowadzenie biznesu jest dla Ciebie. Można ją jednak wykorzystywać tylko pod pewnymi warunkami!

Kryteria prowadzenia działalności nierejestrowej są ściśle określone. Po pierwsze nie może jej prowadzić osoba, która wykonywała działalność gospodarczą w ciągu ostatnich 60 miesięcy (5 lat). Niezwykle ważne jest też kryterium dochodowe. Z działalności nierejestrowej nie można w żadnym miesiącu zarobić więcej niż wynosi ½ wartości ustawowego minimalnego wynagrodzenia za pracę – w 2022 roku jest to 1505 zł. Jeśli w ciągu jakiegokolwiek miesiąca przychód przekroczy tę kwotę, należy niezwłocznie (w ciągu 7 dni) zarejestrować działalność gospodarczą. Warto przy tym zauważyć, że w przypadku handlu online wszystkie transakcje są rejestrowane, dlatego łatwo sprawdzić, czy określony pułap faktycznie został przekroczony.

Jak sprzedawać online?

Jeśli chcesz odnieść sukces sprzedając online, warto współpracować z najlepszymi. Świetnym rozwiązaniem na początek jest platforma typu marketplace – w Polsce najbardziej rozpowszechnione jest Allegro. Portal zapewnia gotową infrastrukturę i wsparcie, a sprzedaż można rozpocząć praktycznie bez żadnych inwestycji. Jest to świetne miejsce na wypróbowanie swojego pomysłu na biznes bez większego ryzyka. Warto jednak wiedzieć, że do prowadzenia regularnej sprzedaży potrzebne jest Konto Firma, a przy jego zakładaniu należy podać dane działalności gospodarczej.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
13 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.