Nowe technologie

Jak wykonać kopię zapasową poszczególnych plików?

• Zakładki: 106


Regularny backup to najlepszy sposób na skuteczną ochronę danych i powrót do działania po krytycznych sytuacjach. Jak tworzyć kopie zapasowe w firmie? Możemy skorzystać z różnych rozwiązań – od metod wbudowanych w system operacyjny aż po backup danych w chmurze.

Kopia zapasowa danych w firmie z użyciem własnych urządzeń

W teorii dowolne urządzenie może posłużyć do wykonania kopii plików – możemy to zrobić nawet w ramach tego samego nośnika. Oprócz prostego tworzenia kopii „ręcznymi” metodami można także wykorzystać narzędzia wbudowane w system operacyjny. Tego typu opcje znajdziemy zarówno w ustawieniach Windowsa, jak i na macOS. Możemy zapisać zarówno pojedyncze pliki, jak i wybrane foldery czy też całą zawartość danego nośnika. Taka kopia zapasowa danych w firmie będzie jednak w bardzo małym stopniu odporna na zagrożenia. Awaria urządzenia czy atak hakerski wycelowany w biuro sprawi, że stracimy dostęp zarówno do oryginalnych plików, jak i tych, które zostały skopiowane.

Backup we własnej serwerowni

W tym przypadku zyskujemy dodatkową ochronę ze względu na rozproszenie kopii na różne urządzenia. Ponadto możemy liczyć na sprawną obsługę danych, bezpośredni dostęp i pełną kontrolę w każdym momencie. Minusem są tutaj bardzo wysokie koszty. Potrzeba zakupu urządzeń i wyszkolenia kadry sprawia, że na takie rozwiązanie decydują się głównie największe przedsiębiorstwa, które są w stanie zainwestować spore kwoty we własną infrastrukturę.

Jak wykonać kopię plików w ten sposób? Niezbędne będzie połączenie sieciowe, które może odbywać się w ramach publicznej sieci lub poprzez specjalne łącze transmisji danych. Do samego wykonania backupu najczęściej służą specjalistyczne narzędzia, które pozwalają na wybór poszczególnych plików, folderów czy dysków. W niektórych przypadkach możemy również skorzystać z zachowania aktualnego stanu urządzenia w postaci maszyny wirtualnej.

Backup danych w chmurze – najlepszy wybór dla firm

Takie rozwiązanie to połączenie stosunkowo niskich kosztów z wysokim poziomem bezpieczeństwa. Dane będą przechowywane na urządzeniach zewnętrznego dostawcy, który operuje własnym Data Center wraz z kompletnym systemem ochrony zarówno cyfrowej, jak i wirtualnej. W Polsce takie usługi oferuje między innymi firma INEA.

Backup danych w chmurze pozwala przedsiębiorstwom zabezpieczyć się przed bezpowrotną utratą danych w wyniku awarii czy ataku. Nawet gdy dostęp do informacji w siedzibie firmy będzie całkowicie niemożliwy, kopie wciąż pozostaną zachowane w centrum przetwarzania danych. Warto zaznaczyć, że korzyści z backupu w chmurze można połączyć z zaletami własnej serwerowni przez kolokację. Taka usługa polega na umieszczeniu prywatnych serwerów w zewnętrznym Data Center, gdzie będą nieustannie pod nadzorem specjalistów od cyberbezpieczeństwa. Backup konkretnych plików w chmurze może odbywać się z użyciem różnych narzędzi, które umożliwiają także automatyczne wykonywanie kopii według określonego harmonogramu.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
45 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.