Zdrowie

Dlaczego nie mogę się wyspać? Zmień swoje nawyki i wysypiaj się dobrze!

• Zakładki: 27


Problemy w zasypianiu, zbyt płytki sen i częste wybudzanie się w nocy sprawiają, że nawet po 8 godzinach snu nie czujemy się wypoczęci. Jeśli ten problem dotyka również Ciebie, sprawdź, na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę. Dowiedz się, jakie zmiany powinieneś wprowadzić, by nigdy więcej nie dręczyło Cię pytanie: dlaczego nie mogę się wyspać?

Odpowiednie warunki do snu – jak przygotować sypialnię, by dobrze spać?

Nie oszukujmy się, po ciężkim dniu często kładziemy się w pośpiechu, a przed snem, nawet nie pomyślimy, by odpowiednio przygotować sypialnię. Jednak zanim udamy się na spoczynek, powinniśmy dobrze przewietrzyć sypialnię. Nawet jeśli nie lubimy zimna, zimą w sypialni nie powinniśmy rozkręcać kaloryfera do granic jego możliwości, a latem powinniśmy zadbać o komfortową temperaturę, zasłaniając okna w dzień.

Przyjrzyjmy się również dokładnie, na czym śpimy. Czy materac jest wygodny? Odpowiednio dobrany do naszej wagi i naszych preferencji? Być może kupiliśmy twardy materac, bo tak wszyscy nam doradzali, a teraz marzymy o miękkim łóżku? Nie jest do końca prawdą, że spać powinniśmy na twardych materacach. Materac powinien być dobrany do naszej budowy ciała – dawać odpowiednie podparcie kręgosłupowi, jednakże zbyt twardy materac również nie zapewni nam właściwej pozycji w czasie snu. Wybór materaca najlepiej skonsultować ze specjalistą, wyjaśniając mu w czasie zakupu, w jakiej pozycji najczęściej śpimy, czy w pomieszczeniu jest wilgotno, a może gorąco. Odpowiednio dobrany materac zapewni nam dobry sen i zmniejszy ryzyko bólu kręgosłupa.

Jak zadbać o dobrej jakości sen?

Dla naszego organizmu kluczowe jest ostatnie pół godziny przed snem. Jeśli więc w łóżku przeglądamy Facebooka albo zasypiamy przy włączonej telewizji, natychmiast powinniśmy zmienić ten nawyk. Przed snem należy wyłączyć wszystkie ekrany emitujące niebieskie światło – w ostateczności możemy więc korzystać z elektronicznego czytnika książek. Aby ukoić nerwy, wyciszyć się i zrelaksować, możemy cicho włączyć spokojną muzykę lub przeczytać rozdział książki.

Jeśli trenujemy wieczorem, nasza aktywność fizyczna powinna być umiarkowana. Przed snem możemy ćwiczyć jogę lub wyjść na dłuższy spacer z psem, nie powinniśmy natomiast szybko biegać czy intensywnie ćwiczyć siłowo, gdyż podczas takich treningów wydziela się kortyzol – hormon stresu.

Aktywność w ciągu dnia a odpoczynek w nocy, czyli dlaczego nie mogę się wyspać?

Idealnie by było, gdybyśmy nie ulegali stresowi, zdrowo się odżywiali, byli aktywni fizycznie, a w ciągu dnia zadbali o chwilę relaksu tylko dla siebie. Jeśli jednak ideał ten nie jest w naszym zasięgu, zróbmy wszystko, by się do niego przybliżyć. Unikajmy sytuacji stresowych, a nerwy pomoże nam ukoić aktywność fizyczna po pracy, spotkanie z przyjaciółmi, wyjście do kina czy oddanie się ulubionemu hobby. Osoby, które nie potrafią odmówić sobie słodyczy czy fast-foodów, powinny je ograniczyć, zmniejszając sukcesywnie ich ilość w menu, a przede wszystkim powinny zrezygnować z jedzenia ciężkostrawnych potraw na wieczór. Nie możemy jednak chodzić spać głodni. Jeśli na odpoczynek udajemy się o 23, nie powinniśmy ostatniego posiłku jeść o 18, a między 20 a 21. Naturalnie nasza kolacja powinna być lekka i niezbyt obfita.

Dodatkowo możemy zastosować kilka trików, które pozwolą nam zasnąć na całe 8 godzin: ciepła kąpiel z dodatkiem olejku eterycznego, aromaterapia zastosowana w sypialni przed snem czy napicie się ciepłego mleka z miodem są skutecznym remedium na problemy w zasypianiu.

Artykuł powstał przy współpracy z producentem materacy do spania Alvare.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
64 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.