Zdrowie

Ból pleców od siedzenia – przyczyny i leczenie bólu pleców

• Bookmarks: 10 • Comments: 81


Siedzący tryb życia niesie za sobą wiele konsekwencji, a jedną z nich jest ból pleców. Odczuwają ją zarówno osoby pracujące w biurze, jak i zawodowi kierowcy. Co zrobić, gdy dopadnie nas ból pleców od długiego siedzenia? Jak sobie z nim radzić domowymi sposobami?

Jakie są przyczyny bólu pleców?

Ból pleców może mieć wiele przyczyn, najczęstszą z nich jest zła postawa, zarówno podczas siedzenia, jak i chodzenia. Nieprawidłowe ustawienie fotela i monitora wymusza na nas pochylanie się do przodu. Mięśnie pleców nienaturalnie się rozciągają i tracą odpowiednie napięcie. Po pewnym czasie przestają zapewniać odpowiednią stabilizację dla kręgosłupa – wówczas ból pleców może stać się bardzo uciążliwy. Często jego zwiastunem jest ból mięśni, przypominający zakwasy. Odpowiednio reagując na tym etapie, możemy zapobiec bólom pleców.

Ból pleców od siedzenia – jakim im zapobiegać?

W pierwszej kolejności przyjrzyjmy się ergonomii pracy. Fotel, w którym spędzamy znaczną część dnia musi być wygodny i przede wszystkim prawidłowo ustawiony. Wysokość siedziska powinniśmy dobrać tak, byśmy stopami mogli dosięgnąć podłogi, dzięki czemu nie będzie dochodzić do ucisku na uda. Dobrze by było, by biurko było na tyle wysokie, byśmy mogli sporadycznie i na krótkie odcinki czasu zakładać nogę na nogę i swobodnie zmieniać pozycję przy nim pozycję. Z kolei monitor powinien być na takiej wysokości, byśmy trzymając głowę prosto, spoglądali na niego lekko unosząc wzrok. Ważne jest również odpowiednie podparcie dla łokci i nadgarstków – trzymanie ich w górze prowadzi do bolesnych kontuzji i powoduje nieprawidłową postawę w trakcie pracy. Należy także pamiętać o krótkich, cogodzinnych przerwach – wystarczy, że pójdziemy do kuchni zrobić sobie herbatę lub w ustronnym miejscu rozciągniemy się, by znacząco zmniejszyć ryzyko wystąpienia bólu pleców.

Ogromne znaczenie ma także sposób, w jaki spędzamy czas po pracy. Przynajmniej trzy razy w tygodniu powinniśmy znaleźć czas na aktywność fizyczną. Jeśli nie możemy przekonać się do treningów, przeznaczmy godzinę na marsz, w trakcie którego rozruszamy mięśnie i stawy i przyspieszymy bicie serca. Taka aktywność w perspektywie czasu przynosi wiele korzyści, nie tylko względem profilaktyki bólu pleców.

Domowe sposoby na ból pleców od siedzenia

Gdy zaczynamy odczuwać ból mięśni pleców, częstsze spacery i rozciąganie przyniosą szybką ulgę. Po ustaniu bólu mięśni do rozciągania należy dodać ćwiczenia wzmacniające mięśnie – nie wolno przez dłuższy czas jedynie rozciągać mięśni bez dodatkowego ich wzmacniania. Warto także ratować się ciepłymi kompresami – np. w formie żelowej. Jeśli jednak ból mięśni przerodził się w ból kręgosłupa, leczenie na własną rękę może być nieskuteczne, a nawet niebezpieczne.

W pierwszej kolejności zgłośmy się do lekarza fizjoterapeuty – w przypadku braku przeciwwskazań wyznaczy on sposób postępowania i wykona masaż leczniczy. W Warszawie możemy udać się do Akademii Ruchu, w której pracują fizjoterapeuci specjalizujący się w leczeniu urazów, a także takich dolegliwości, jak ból pleców od siedzącego trybu życia. Lekarz może zlecić również wykonywanie prostych ćwiczeń w domu – stosując się do wszystkich zaleceń fizjoterapeuty, szybko pozbędziemy się bólu i dyskomfortu.

Pozycja siedząca jest jedną z najmniej zdrowych pozycji dla naszego organizmu, dlatego nie powinniśmy spędzać całych dni siedząc. Nawet niewielka ilość ruchu pozytywnie wpłynie na nasze samopoczucie. Szukajmy więc okazji, by pójść okrężną drogą, wejść po schodach i zostawić samochód, jeśli do przejścia mamy krótki odcinek drogi.

Artykuł powstał we współpracy z Akademią Ruchu w Warszawie.

comments icon81 comments
81 notes
1 view
bookmark icon

One thought on “Ból pleców od siedzenia – przyczyny i leczenie bólu pleców

    Write a comment...

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *